Registrering som prøvetaker av rødrev 2022
Veterinærinstituttet åpner for registrering som prøvetaker i overvåkningsprogrammet for revens dvergbendelmark.
Alle nyheter
Veterinærinstituttet åpner for registrering som prøvetaker i overvåkningsprogrammet for revens dvergbendelmark.
Nærmere undersøkelser viser at fugleinfluensaviruset som ble påvist i en verpehønsbesetning i Klepp kommune i Rogaland 11. november, var en høypatogen variant, nærmere bestemt H5N1. Mattilsynet har i dag, 12. november, kunngjort portforbud for fjørfe i Rogaland.
Det er ikke uvanlig at husdyr får parasitter. Et av prosjektene til Veterinærinstituttet kartlegger forekomsten og betydning av hjernemark hos sau og geit. Nå ønsker vi hjelp fra dyreeiere og veterinærer.
Etter melding om flere døde høner i en verpehøns-besetning i Rogaland, ble det tatt ut prøver av hønene med tanke på undersøkelse for fugleinfluensavirus. Prøvene var positive for Influensa A(H5).
Sammen med medforfattere fra Mattilsynet, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), og private veterinærklinikker har Veterinærinstituttet nå publisert arbeidet med sykdomsutbruddet hos hund i 2019. Artikkelen, som er publisert i tidsskriftet Animals, beskriver de epidemiologiske-, og laboratoriediagnostiske undesøkelsene som ble utført i forbindelse med utbruddet.
Det er en akademisk bragd av nærmest toppidrettsformat når forskere fra NMBU og Veterinærinstituttet får formidlet det viktigste fra sine forskningsprosjekt på 6-7 minutter. Det var gjester fra Forskningsrådet som tirsdag 9. november fikk presentert glimt inn i forskningen innen fiskehelse og fiskevelferd på de to Ås-institusjonene.
Veterinærinstituttet har tilsatt Anna Karin Germundsson Hauge (45) som ny avdelingsdirektør for analyser og diagnostikk. Hauge har tidligere jobbet ved Veterinærinstituttet, men kommer nå fra jobb som avdelingsdirektør i Folkehelseinstituttet (FHI).
Antall tilfeller med av høypatogen aviær influensa (HPAI) øker i Europa, både hos villfugler og fjørfebesetninger. Selv om smitten har økt i Europa den siste måneden, er det ingen nye påvisninger i Norge siden juli.
Lærdom frå, under og etter korona med omsyn til pandemiar og beredskap var tema på årsmøtet for den nasjonale forskarskulen IBA tirsdag 2. november. Line Vold frå Folkehelseinstituttet, Torill Moseng frå Veterinærinstituttet og Yngvild Wasteson frå NMBU var sams om at ein treng samarbeid innan «Ei helse» for å lukkast.
For første gang arrangeres en konferanse i Norge under paraplyen «Én helse». Flere forskere fra Veterinærinstituttet vil gi presentere sitt «Én helse-arbeid «innen temaer som CWD, matsikkerhet og overvåkningssystemer for zoonoser. Konfreransen streames direkte her.